مصرف میان وعده ی پروتئین آب پنیر در نیمه ی شب میزان قند خون را در افراد سالم افزایش می دهد

10 ژوئیه 2020 - بر اساس تحقیقات جدید ارائه شده در کنفرانس مجازی انجمن فیزیولوژی به نام "آینده فیزیولوژی 2020 "، مصرف پروتئین در شب باعث افزایش قند خون افراد سالم در صبح روز بعد می شود.

داشتن قند خون بالا پس از خوردن غذا با مشکلات سلامت مانند دیابت، بیماری قلبی و چاقی مرتبط است. تحقیقات قبلی نشان داده است که خوردن یک میان وعده چند ساعت قبل از غذای اصلی می تواند به کنترل قند خون کمک کند، این موضوع تا حدودی می تواند توضیح دهد که چرا اولین چیزی که در روز می خوریم یعنی صبحانه، بیشتر از سایر وعده های غذایی بعدی قند خون را افزایش می دهد.

در این مطالعه محققان به بررسی تاثیر مصرف مقداری پروتئین در نیمه های شب بر مقدار قند خون بعد از صبحانه در صبح روز بعد پرداختند. با کمال تعجب، آنها مشاهده نمودند وقتی که شرکت کنندگان محلول پروتئینی را به جای آب معمولی در ساعت 4 بامداد مصرف کردند، پاسخ قند خون آنها به صبحانه بالاتر رفت.

این یافته های غیر منتظره ممکن است برای افرادی که سعی در کنترل سطح قند خون خود دارند، آموزنده باشد.

یک توضیح برای این نتیجه، این است که بدن در طول شب انتظار مصرف مواد غذایی زیادی را ندارد و بنابراین پروتئین را به قند تبدیل می کند. این ممکن است باعث شود که وقتی فرد از خواب بیدار می شود، کربوهیدرات بیشتری در خون او موجود باشد، به این ترتیب انرژی موجود در صبحانه کمتر به راحتی استفاده یا ذخیره شود، و در خون تجمع می یابد.

محققان دانشگاه Bath ، از 7 مرد و 8 زن سالم برای شرکت در این مطالعه ثبت نام کردند. شرکت کنندگان در ساعت 4 صبح از خواب بیدار شدند تا 300 میلی لیتر محلول آب، با یا بدون 63 گرم پروتئین آب پنیر را بنوشند.

سپس دوباره به خواب رفتند و در ساعت 9 صبح، مقدار استانداردی هلیم برای صبحانه مصرف کردند سپس دو ساعت بعد نمونه های خون آنها برای بررسی میزان قند خون جمع آوری شد.

شرکت کنندگان سپس به آزمایشگاه بازگشتند تا همین کار را در همان هفته یا هفته ی بعد دوباره انجام دهند، اما در این مرحله نوشیدنی آنها عوض شد افرادی که برای بار اول آب خالص نوشیده بودند به آنها آب حاوی پروتئین داده شد و برعکس. آنها این نوشیدنی ها را در ساعت 4 صبح مصرف نمودند تا محققان بتوانند مقدار قند خون آنها را به همان صبحانه برای هر فرد بررسی و با اثرات مصرف پروتئین شبانه مقایسه کنند.

ایلانور اسمیت، که این مقاله را ارائه نمود، گفت: در تحقیقات آینده بررسی خواهیم کرد که آیا این مسئله برای افراد مسن و دارای اضافه وزن که با مشکلات بیشتری در کنترل قند خون خود مواجه هستند، نیز صدق می کند. همچنین جالب است که بررسی کنیم که تا چه حد یافته های ما مربوط به خوردن غذا در یک زمان غیرمعمول(4 صبح) یا مربوط به نوع پروتئینی است که مصرف شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-07-nighttime-whey-protein-snack-morning.html